Herttoniemen alakoulu (Kohde 16)

16. Herttoniemen alakoulu

Perustettiin kansakouluna Herttoniemen kyläkeskukseen nykyisen K-Hertan lähelle 1929. Koulussa oli vain yksi opettaja, joka huolehti kaikkien luokkien opetuksesta! Herttoniemen asukasmäärän kasvaessa rakentamisen myötä myös koulu kävi pian ahtaaksi. Uuden koulun ollessa vasta rakenteilla osa luokista siirrettiin Herttoniemen Toverien hiihtomajalle, jossa sisälämpötila oli kertoman mukaan talvella alimmillaan alle +10 astetta.

Hartaasti odotettu uusi kansakoulu valmistui 1952 paikalle, jolle vuoden 1942 kaavaluonnoksissa on ilmeisesti ajateltu kirkkoa. Ikäluokat olivat niin suuria, että koulua käytiin kahdessa vuorossa. Luokkakoot olivat silti 30–40 oppilasta. Koulutalon suunnitteli Jorma Järvi. Se on 1950-luvun koulurakentamisen helmi ja sellaisena hyvin säilynyt, arvioitu parhaaseen luokkaan 1+. Rakennus on matala, jotta pienten koululaisten on helppo liikkua siinä ja sisätiloissa säilyy yhteys pihamaalle. Hieman vanhemmat kansalaiskoulun oppilaat käyttivät itäsiiven yläkerroksen luokkia. Kaikki kolme siipeä on sijoitettu huolellisesti kallioiselle tontille niin, että tasaiset kohdat jäävät vapaiksi. Eteläpiha on avara ja valoisa. Koti- ja kouluyhdistys on monet kerrat sitä leikkivälinein täydentänyt. Samalla kohdalla oli aiemmin suolämpäre, jossa suopursut kukkivat.

Herttoniemen ala-asteen koulu oli jo 1980-luvulla mukana tietoteknisen opetuksen kehittämisessä. Sen seurauksena koululle perustettiin tietokonekerho, jolla oli ohjattuja kokoontumisia parhaimmillaan joka ilta. Samalla vuosikymmenellä koulussa aloitettiin Montessori-pedagogiikan soveltaminen ja sitä käytiin opiskelemassa alkulähteillä Italiassa. Nykyisin koulun kaikkien oppiaineiden opetus toteutetaan Montessorin hengessä lukuvuoden mittaisten aihepiirien yhteydessä, jotka ovat luonto, kulttuuri ja yhteiskunta.

Rakennuksen mittava peruskorjaus valmistuu kesällä 2012. Silloin otetaan jälleen esiin myös herttoniemeläisen Mikko Hovin pronssiveistos Pallopojat (Pallosilla) vuodelta 1955. Hovin veistokset ovat usein herkkiä kuvauksia arkisista tilanteista. Niille on tyypillistä viittauksenomainen ilmaisu ja leikkimielinen huumori.

Tietolaatikko: Herttoniemen ala-asteen tietokonekerho

Tietokonekerho perustettiin aikana, jolloin tietokoneet vasta tekivät tuloaan koteihin. Sen kokouksissa opeteltiin tietokoneen hyötykäyttöä: ohjelmoinnin perusteita, prosessikirjoittamista ja graafista suunnittelua. Kerran kuukaudessa kerholaiset saivat pelata yksinkertaisia tietokonepelejä. Toimintaa vetivät koulun atk-taitoiset opettajat, ulkopuoliset kerho-ohjaajat sekä näiden kouluttamat vanhemmat.

Kerhon yhtenä tarkoituksena oli myös madaltaa kynnystä päästä tutustumaan aikanaan kalliisiin laitteisiin: sen jäseniksi pääsivät kaikki halukkaat 2.–6. luokkien oppilaat. Herttoniemen ala-asteen tietokonekerhoa sponsoroivat vanhempien muodostama tukiyhdistys sekä monet yritykset. Yhdistys järjesti luentoja, joiden aiheena olivat mm. tietokonemusiikki ja tietokoneiden vaikutus lapsen kehitykseen. Luennoitsijoina toimivat alan johtavat asiantuntijat. Lisäksi julkaistiin kirja tietokoneen käytöstä ja tietokonekerhon perustamisopas, joista saatiin myyntituloja.

Nykyään tietotekniikka on kouluissa välineenä monessa oppiaineessa; erillinen tietotekniikan tunti on vain kolmasluokkalaisilla. Tietokonekerhon tukiyhdistyksen viimeisimpiä toimia on ollut kuulokkeiden hankkiminen koululle mm. kieltenopetusta tehostamaan.