Herttoniemen seurakunnan seurakuntaneuvosto
Kirkkoherra Markku Rautiainen
Helsingin Seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Kai Heinonen

Herttoniemen kirkko on ollut kaupunginosamme avoin toiminnan keskus. Se on ollut seurakunnan tilaisuuksien ohella paikka myös kulttuuritapahtumille, harrastuksille ja asukasilloille. Tämä kirkko ja sen toiminta on ollut poikkeuksellisen avoin kaikille, ei ole vaadittu seurakunnan jäsenyyttä, vaan kaikki ovat olleet yhtä lailla tervetulleita.

Koska Hertsikan kirkko on ollut niin paljon muutakin kuin kirkko, sen haluavat säilyttää muutkin kuin seurakunnan jäsenet. Lisäksi korjaamista puoltavat myös kaupunkikuvalliset ja kulttuurihistorialliset arvot. Vanhan korjaaminen on kestävää kehitystä ja teko ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä. Kirkon tehtäväksi ei mielletä, onneksi, taloudellisen tuloksen tekoa, vaan nimenomaan ihmisläheisten ja kirkon edustamien arvojen kunnioittamista.

Kirkkorakennukset ovat Suomessa ja Euroopassa edustaneet kestävyyttä. Vaikka kirkot ovat kokeneet tulipaloja, joutuneet ryöstön tai muun tuhon kohteeksi, on niitä aina korjattu taloudellisia uhrauksia säästämättä ja pyritty saamaan ne entiseen tai entistä suurempaan loistoonsa.

Tässä seurakunnassa on jo luovuttu Herttoniemenrannan asuintalon kivijalassa sijainneesta kappelista + kerhotiloista ja Pohjois-Herttoniemen seurakuntatalo on purettu rakennuksen homeongelman vuoksi. Jos kirkkokin puretaan, se tuntuu selän kääntämiseltä alueen seurakuntalaisille ja muille asukkaille. Toivomme, että seurakunta tukee jatkossakin asukkaiden kohtaamista tarjoamalla siihen monikäyttöistä tilaa.

"Taloudellisesti kannattavat", muunneltavat kivijalkatilat tai edes uusi kirkkorakennus eivät voi Herttoniemen kirkkoa korvata. Kirkko kantaa herttoniemeläisten muistoja vuosikymmenten ajoilta. Tämän oman aikansa kirkkorakentamisen helmen purkaminen katkaisisi seurakunnan mahdollisuuden saada yhteyden tuhansiin ja tuhansiin nykyisiin ja tuleviin herttoniemeläisiin.

Vetoammekin seurakunnan ja seurakuntayhtymän päättäjiin, jotta ne tekisivät kaikkensa Herttoniemen kirkon peruskorjaamisen puolesta.

Helsingissä 21.10.2019

Herttoniemi-seura ry